Loving Lao!

10 april 2014 - Laongam, Laos

Sabaidee!

Laos was echt top! Er is super mooie natuur, de mensen zijn heel aardig en alle kinderen zwaaien en roepen Sabaidee :-)  Super schattig.

Na Vientiane hadden wij 29 maart een VIP bus geboekt naar Tha Keak. De domste keuze ever want daar doen ze natuurlijk niet aan! Het was gewoon een normale bus die overal stopte voor de lokale mensen! We kwamen dus ook rond half 7 aan ipv 5 uur, wat dan op zich prima was voor Lao begrippen!  Vanuit Tha Keak busstation konden we met 4 anderen een tuktuk delen. De groep voor ons betaalde 25000 kip pp en wij nadat we 'weggelopen' waren wilde de tuktuk ook voor 5000 kip pp (50 cent ongeveer) goed geregeld dacht ik zo ;-)
Tha keak staat bekend om een scooter loop die je daar kan doen,maar omdat Es en ik beide nog nooit op een scooter hadden gereden durfden we in eerste instantie niet. We zijn gaan eten met Joris en na enthousiaste verhalen vanuit het hostel besloten om samen de loop te gaan doen! Bij het restaurant waar we gingen eten was live muziek, echt verschrikkelijk en zo hard dat je niet meer met elkaar kon praten haha.

De loop is 3 dagen een loop rijden op een scooter, in totaal zo'n 550 km! Onderweg zijn verschillende grotten, bezienswaardigheden en zwemgelegenheden.

De start van de loop! Tijdens het huren van de scooter kwamen we Monique tegen, dus zijn we met zijn 4en na een paar oefenrondjes gestart!  Na de tankbeurt wilde ik na lang wachten voor een auto invoegen, geen succes want ik lag gelijk naast de scooter. Gelukkig had ik naast een trillend lichaam alleen een paar krasjes en uiteindelijk een blauwe knie. Verder gegaan op de scooter, wat daarna heel goed ging, gestopt voor een elephant cave, dat stelde echt niks voor en bij tha fa lang lake lekker gezwommen! Tussen de middag een lekkere vega noodle soup gegeten bij een lokaal tentje. Niemand spreekt Engels maar we hadden ons loop vertaalblad bij ons ;-) Rons half 5 kwamen we aan bij Sabaidee guesthouse. Biertjes gedronken met allerlei lokale politiemannen, ze wilden wel 30 x met ons op de foto en na elke slok moesten we opnieuw proosten haha. Toen ze na een uurtje weggingen was ik er ook wel klaar mee! Er was een super lekkere BBQ bij met appeltaart na. Super leuke avond gehad.

Maandag zijn we begonnen met een lekkere chocolade croissant en fruit met muesli. Het eerste stuk van onze tocht was de weg heel slecht dus hebben we erg langzaam gereden maar daarna kregen we echt hele leuke wegen, ik vond het echt geweldig!!! Ik, de scooter en alleen maar natuur om me heen! (En een paar nieuwe vrienden ;-)) We zijn gaan zwemmen bij cool springs, daarvoor moesten we over een instabiel houten bruggetje en toen een bult op. Ik wilde de scooter duwen maar een lokaal meisje van 12 jaar duwde me aan de kant en zou dat wel even regelen haha.  Rond 6en aangekomen bij Boy Guesthouse om de nacht door te brengen.

Dinsdag, alweer de laatste dag van de loop. We zijn begonnen met een kort ritje naar de Konglor cave. Een 7 km lange grot waar je doorheen kan met een boot. Dit was echt ontzettend gaaf! Na de grot moesten we nog ongeveer 150 km rijden maar we hadden goede wegen dus we konden lekker doorrijden! Rond half 7 waren we terug in Tha Keak. Het was zo'n kick op de scooter! Ik vond het echt geweldig! Met een biertje en een heerlijke Mussaman curry de dag afgesloten!

Woensdag hadden we een lekker chill dagje want onze nachtbus gaat pas om half 6. Toen we onze tickets gingen kopen kwam er een man maar ons toe of we al tickets hadden en waar naartoe. Hij wilde ons in een lokale bus stoppen ipv de sleeping bus en dan andere mensen op onze plek laten slapen. Deze mafkees bleek ook nog eens de chauffeur! Maar goed uiteindelijk als enige falang (buitenlanders) in de sleepingbus vol lokale mensen. Zij gingen allemaal rond 8u al slapen, wat ook wel logisch is als je om 5 uur weer wil opstaan. Rond dat tijdstip wordt er ook gelijk druk op los gepraat, maar voor onze begrippen is dat meer schreeuwen. Het was op zich een prima reis en we kwamen ondanks alle (lange) stops toch na 14,5 uur aan op de 4000 Islands. Nog 1,5 uur later kwamen we na de boot rit aan in Don Det. Een vrij toeristisch eiland met heel veel guesthouses, restaurants en bars. Na een uur zoeken een leuke bungalow gevonden en gaan eten. Tijdens de reis heb ik namelijk niks anders gehad dan pringles, chocolade sticks en een cakeje. Daarna lekker gaan zwemmen aan het strand aan de Mekong. Beachtennis gedaan met Joris en allerlei local kids. Zij waren echt heel brutaal dus voor het eerst helemaal niet schattig!! Na het douchen ging alle stroom uit, super chill:-p gegeten bij mr. mo waar we alle dagen tenminste een maaltijd hebben genuttigd! Toen was het tijd voor borrels, tot 11u want dan sluit alles!

Vandaag zou ik gaan kajakken met Joris en Monique maar er was alleen maar regen dus het ging niet door. Rond 11u werd het eindelijk droog. Met zijn 4en fietsen gehuurd en naar een ander eiland, Don Kon, gefietst. Naar een hele coole waterval, Tat somphamiy, de Li Phi waterfalls. De terugweg ging mijn ketting er ongeveer 5x af, elke keer er weer op gekregen maar bij de 6e keer ben ik maar terug gaan lopen! Savonds een lekkere pumpkin burger gehad!

Zaterdag toch nog gaan Kajakken! Na 5 minuten ging de boot van onze guide inclusief lunch al om! Nog een keer naar de waterval geweest, nu een ander deel. Gezwommen en onze nieuwe lunch werd bereid. Vanaf daar kajakken naar open water op de grens met Cambodia om de Irrawaddy dolfijnen te zien. Was heel tof alleen je kon niet heel goed zien dat ze echt anders waren! Tijdens de rit was er een stroming maar we moesten stoppen van onze top begeleider daardoor waren we achterstevoren en gingen ook wij om! De begeleiders deden niet veel meer dan ook kajakken en stop roepen. Uiteindelijk naar de Khone Phapheng zijn gegaan. De grootste waterval van Zuid Oost Azie. Dit was echt heel erg gaaf!

Ik heb savonds overheerlijk pumpkin kip kebab gehad, jammie!! De dag erop hebben we een afscheidsontbijt gedaan met Joris en Monique want we gaan allemaal ergens anders naartoe! Onze trip gaat richting Kratie in Cambodja!

Dit was alweer ons avontuur in Laos. Ik vond het echt een super leuk land. Het scooter rijden vond ik echt geweldig!! Verder zie je hier echt overal dieren. Overal lopen koeien, deze steken te pas en te onpas over, waterbuffalo's, kippen en vlinders. Nergens zijn prullenbakken, dat is wel echt raar. Daarom is het ook zo'n rommel op straat. Veel ladyboys gezien en heel veel mensen met parasols om maar niet bruin te worden! De kindjes zijn zo ontzettend schattig en zwaaien altijd! Het Beerlao smaakte goed en de sandwiches waren zooo fijn! Een keer wat anders dan rijst of noodles!  Al met al heb ik ontzettend genoten van Laos en kijk ik uit naar alle gave dingen die ik ga doen in Cambodia!

Xxxxxxxxxx  Anne

1. Jolande:
    Lieve Anne,
    WaT leuk weer allemaal en scooter rijden... Gaaf hoor! Ik vind het zo fijn dat je geniet!! Ik mis je wel een beetje hoor :( maar geniet lekker An!

Dikke kus Mama
  2. Liza:
    An!
    Wauw! Wat een verhalen! Tof wat je allemaal ziet en doet! :)
    Geniet ervan! xxx
  3. DJ:
    10 april 2014
    Anne ben jaloers ik zie je zo gaan overal naar toe! Goede reis en veel plezier in Cambodja! Miss You!
  4. DJ:
    10 april 2014
    Ps en snel weer terug komen op kantoor!!!
  5. DJ:
    10 april 2014
    Hihi...denk je vast helemaal niet aan! :-)
  6. Oma:
    10 april 2014
    En nu als je terugbent sparen voor een scootertje liefsoma en genieten maar xxxx
  7. Leni:
    10 april 2014
    hai Anne wat heb je weer prachtige dingen gezien...dit is echt genieten en wij mogen ook meegenieten prachtig!! kijk al weer uit naar nog meer mooie foto,s en verhalen! heel veel plezier in Cambodja! xxxx Gerrit en Leni
  8. Jacques en Ineke:
    11 april 2014
    Dit is geen vakantie meer, het is een ander leven! Straks wen je niet meer aan ons "gewone" Nederland. We genieten heel hard met je mee, prachtig wat je allemaal doet en ziet...die Anne!!
    Nog een heel fijne tocht verder, dikke zoenen van ons!!!
  9. Marije (Mol):
    18 april 2014
    Ha kleine anne!
    wauw wat een verhaal! En die foto's er bij!! (Had ze nog niet gezien)... mooi mooi mooi!! Scootergirl!
    Genier er van! Xx Marije