Off on my own!

8 september 2014 - Kuala Lumpur, Maleisië

Ik ben alweer een tijdje in Nederland maar wilde graag nog de avonturen van mij 'alleen' in Azie delen :)

Van Singapore ben ik met de bus naar Kuala Lumpur gegaan. Hier had ik al een hostel geboekt, namelijk de Reggae Mansion. Met de bus, welke heel erg chill was (lees lekkere luxe stoelen, werd ik afgezet op Times Square. Ik had echt geen zin om het hostel te gaan zoeken dus ik dacht heel slim een taxi te nemen.
Spitsuur! Alléés stond vast, hierdoor duurde het ongeveer 3 kwartier om bij het hostel, een stukje van 10 minuten, te komen. Onderweg moest ik zooo nodig plassen dus de chauffeur vroeg, gaat alles wel goed, ik zei nee eigenlijk niet. Zegt hij, daar is een KFC, ik wacht hier voor het stoplicht. Snel de taxi uit gesprint om te plassen. Hij stond nog netjes te wachten tot ik terug kwam, gelukkig!

Ingecheckt bij het hostel, een dorm van 16 personen, daar vroeg gelijk een Nederlandse jongen of ik mee ging eten. Zo gezegd, zo gedaan en samen lekker lokaal Indisch gegeten. Daarna een potje poolen en borrels op de rooftopbar van het hostel. Gelijk nieuwe vrienden gemaakt met Bowen, Yaz en Maggie. De dag erop zijn wij dan ook met zijn vieren naar de Batu caves gegaan.
Dit was erg leuk om te zien en vooral het mega gouden beeld was mooi. Na de ellendige trap en het bezoekje aan de grotten zijn we gaan lunchen in Chinatown. Daarna hebben we even geshopt, mijn eerste fish spa gehad en zijn we naar de bioscoop in hostel gegaan. Deze hadden we voor onszelf. Goed geregeld in dit hostel ;-). De fish spa was heel erg leuk!! In het begin kietelt het echt heeeeeel erg maar na een tijdje zaten bijna alle vissen aan mijn voeten :-D.

We zijn gaan eten in foodstreet en daarna nog even naar een bar geweest. Uiteraard nog wat borrels op de rooftopbar, het was een erg geslaagde dag!
De dag erop ben ik na het ontbijt met Bowen wat sightseeing gaan doen. Eerst naar de Menara KL Tower, deze is 421 m hoog, een duur grapje maar met fantastisch uitzicht! Daarna naar de Petronas Towers gegaan, hier niet meer ingegaan want dan werd het wel mega duur ;).
Bij de Masjid Negara Mosque moesten we helemaal een gewaad aan. Ik zag er erg moslims uit. Mooi en interessant om een keer een moskee binnen te gaan. Door gegaan naar Merdeka square, daar staan echt prachtige gebouwen. In de city gallery een tentoonstelling bekeken van hoe KL er in 2020 uit wil zien, uiteraard met de hoogste gebouwen ter wereld. Daarna moest Bowen naar het vliegveld en ben ik terug gegaan naar het hostel. Er waren allemaal hele leuke nieuwe mensen in mijn dorm. Samen met Yaz een pizza gegeten op de rooftopbar en toen iedereen overgehaald om mee te gaan Nederland aanmoedigen. Zij kwamen uit Ierland, Australie, Engeland en zo verder. Super leuk dat zij allemaal mee zijn gegaan! De hele bar was serieus oranje, heel erg leuk! Gelukkig heeft Nederland deze wedstrijd gewonnen, het was echt een top avond!

De volgende dag met de hele groep van gisteren, iets van 15 mensen gaan lunchen! Daarna nog wat geshopt met 3 anderen. Helaas moest Karen, een super leuk Iers meisje, weg. Samen met Rogier, Ellarose, Matt, Dale, James en Isabell naar een Helipadbar gegaan voor zonsondergang. Voor een cocktail van ongeveer €6 mochten we de bar op. De cocktail was lekker en het uitzicht prachtig. Aan de praat geraakt met Ilaria, een leuk Zwitsers meisje, facebook uitgewisseld want zij wilde net als ik door naar Penang.

Met de rest gaan eten en afgesloten op de rooftopbar, uiteraard ;-)
De dag erop om 12.30 uur afgesproken met Ilaria om samen naar Penang te reizen. Gezellig gekletst in de bus, wel fijn om samen te gaan. Na een uur of 5 moesten we er ineens uit, overstappen, nee toch niet overstappen. Uiteindelijk werden we bij een ferry afgezet en moesten we vanaf daar met de boot naar Penang. We kwamen aan in de stad Georgetown en we konden lopen naar ons hostel. We deelden onze dorm met 3 Nieuw-Zeelanders, Ollie, Ash en Jenna. Met Ilaria Streetfood gegeten en daarna met de hele dorm naar de reggae bar. Ik vond de Nieuw-Zeelanders serieus moeilijk te verstaan dus het werd niet echt een latertje :-p.

De dag erop met Ilaria naar de Kek Lok Si Temple gegaan, dit is echt een mega grote tempel. Super mooi. Op een toren konden we helemaal naar boven wandelen om van het uitzicht te genieten, zo kon je het hele terrein mooi overzien. Daarna wat door Georgetown gewandeld, erg leuk. We waren eigenlijk opzoek naar het art museum maar het was al 5 uur geweest dus het was gesloten haha. Bij de Red Garden gegeten, een U-vormig terrein met allemaal tafeltjes in het midden en allerlei kraampjes eromheen waar je kan eten wat je wil. Thais, Indisch, Sushi, Italiaans en nog veel meer. We waren weer met zijn 5en, het verstaan ging al beter en de Nieuw-Zeelanders waren echt tof!

Blijkbaar was er elke dag tot 10 uur Ladies Night, gratis cocktails. Wij waren er om 10 voor 10 dus snel 3 drankjes gedronken en daarna zaten we met een groepje wat steeds groter werd en uiteindelijk zaten we met meer dan 20 mensen aan een tafel. Heel gezellig!

Tim, een Nederlandse jongen, die er gister avond ook bij was wilde de dag erop net als ik naar Lankawi. Hij was met een Engels meisje, Stacey. Samen opzoek gegaan naar tickets, die we uiteindelijk in het hostel hebben geboekt, super handig! Daarna met zijn 4en, Ilaria ook, naar Penang Hill gegaan. Dit was leuk om te zien maar niet heel speciaal. Wat rondgelopen en foto's gemaakt. Daarna terug naar Georgetown voor de meest pijnlijke massage ever! Echt helemaal niet relax, het was vreselijk! S'avonds zijn we weer met een hele groep gaan eten bij de Red Garden, gezellig met al deze mensen.

De dag erop nog samen met Ilaria, Scacey en Tim ontbeten en daarna ging Ilaria naar Vietnam en wij door naar Lankawi. James en Isabel die ik nog kende van KL gingen met Bridget ook met de Ferry naar Lankawi. Met zijn allen in een taxi naar Rainbow Lodge gegaan, hier was Nieuw Zeeland al. Gelijk naar het strand op 2 minuten loopafstand gegaan. Heel erg mooi strand en het was heerlijk weer! We hadden het briljante idee om gin te kopen en dit te mixen met verse fruitshakes op het strand. Lankawi is een tax free eiland dus alles was erg goedkoop. Heerlijk cocktails gedronken en van het weer genoten, later kwam de Nieuw-Zeeland crew ook nog en hebben we het gezellig gehad met zijn allen. Met zijn allen gegeten bij een erg leuk lokaal restaurantje.
Drankspelletjes gedaan in de Nieuw-Zeeland kamer want zij waren de enige met airco. De stad in gegaan voor de wedstrijd van Duitsland, Jenna, uit Nieuw-Zeeland heeft een Duitse moeder ;). Daarna zijn we op stap gegaan waar een jongen over mijn voeten heeft gekotst haha, maar het was ondanks dat een hele toffe avond!

Na het ontbijt hebben we met zijn allen scooters gehuurd en zijn we rond het eiland gaan touren, super leuk! We zijn bij een prachtige waterval geweest en afgelegen strandjes. Zó gaaf.

De dag erop gingen Ollie, Ash en Jenna door naar Thailand en zijn Stacey, James, Bridget en ik naar het strand gegaan omdat Bridget en ik wilden parasailen. Echt super leuk en helemaal niet eng. Het was maar heel kort helaas. Vanaf het strand moest ik een stuk rennen en daar zat ik in de lucht achter de boot! Hierna moesten we snel terug want we wilden eiland hoppen met Isabel en Tim erbij. We gingen echt naar prachtige eilanden en naar een platform waar je kon zwemmen in een rivier alleen het weer zat nogal tegen, we hadden steeds regen en bewolking, zooo jammer! We hebben ook adelaars zien vliegen. Het was wel echt leuk met zijn allen alleen jammer van het weer.
S'avonds cocktails gedronken en daarna door naar een strandbar. Na een tijdje begon er een monsoon, dus we hadden overal zand. Na de vele wind begon ook de regen dus snel een taxi gezocht en terug gegaan naar het hostel!

Vandaag vertrokken ook Rendall, Isabell en Bridget en bleef ik achter met Stacey. Onze bus ging pas om 5 uur dus nog naar het strand gegaan. Helaas was het weer niet zo zonnig dus rond een uur of 3 zijn we maar gaan eten. Eerst hadden we een pick-up naar de ferry en vanaf daar gingen we met de nachtbus hebt in Azie..) door naar de Perhentian Islands. Drama!!! In de bus stond de airco op standje -1 en we hadden al onze dikste kleren aan (die je dus niet. De stoelen waren wel lekker breed maar konden helemaal niet ver naar achter en de buschauffeur reed alsof het een wedstrijdje was, veel te hard dus we hebben super slecht geslapen. Rond een uur of 6 (in de ochtend) werden we in de middle of nowhere afgezet, hier stonden 2 'taxi's' Heel vaag maar voor 5 ringit hebben ze ons naar de ferry gebracht. Rond 8 uur kwamen we op Perhentian Kecil, Long beach aan. Gelijk een hostel geboekt om te gaan slapen! Daarna lekker op het strand gelegen, wederom een mooi strand. S'avonds hadden we weer regen dus samen met Stac en Helen gaan eten bij ons hostel. Daar kwamen we ook Brik en Becky tegen (groep Penang). Met zijn 5en nog wat gedronken op het strand toen het eindelijk droog was.

Vandaag was de dag van onze snorkeltrip! We gingen naar 6 verschillende punten om te snorkelen. Ik was met Stac en Becky en Brick en nog 12 anderen waren mee op snorkeltrip. We hebben een schildpad gezien, haaien, nemo's, een heleboel andere vissen en prachtig koraal. De Nemo vissen waren echt mijn favoriet, hier kon ik wel naar blijven kijken, zo schattig! Een lekkere lokale lunch gehad tussendoor en weer door met snorkelen, fantastisch. S'nachts ben ik om 3 uur uit bed te gaan om Nederland aan te moedigen... Deze wedstrijd hebben ze verloren, voor niks midden in de nacht opgestaan :-(.

Stacey ging door naar Thailand dus ik heb de dag met Helen en een koppel van het snorkelen doorgebracht. Lekker op het strand gelegen, alleen het was heel bewolkt, dus het bijkleuren was een beetje mislukt ;-). 's avonds met wat meiden van onze dorm gegeten en gezellig gezeten bij een kampvuur op het strand!

De volgende ochtend waren Helen en ik om half 8 op het strand om met een klein bootje 50m verderop afgezet te worden op de ferry. We hadden beide een andere ferry omdat we een retourticket hadden van verschillende organisaties. Mijn ferry moest eerst langs 10 andere plekken voordat we eindelijk richting het vaste land gingen. Het was ramadan dus in het dorpje was maar 1 restaurant open, daar hebben we samen ontbeten en daarna gingen we per mini-van richting Taman Negara. Rond half 6 kwamen we in het plaatsje Kuala Tahan bij Taman Negara. We vonden een hostel met goede reviews en kregen hier een 4-persoons dorm. Luxe is hier ver te zoeken! De douches en toiletten zijn buiten in hokjes, de meeste kunnen niet op slot en zitten vol insecten! De stapelbedden zijn erg slecht maar gelukkig hadden we wel een klamboe! Later kwam er nog een Duits meisje, Christine bij ons in de kamer. Er was een gezamenlijke sleutel van de dorm, deze moest je dus terug hangen bij de receptie. Dit was Christine niet vertelt dus zij ging doodleuk eten met de sleutel. We wisten niet waar ze naartoe was gegaan dus wij konden niet douchen/omkleden etc. Wij zijn dus ook maar eerst gaan eten en toen we terug liepen begon het te stormen. We moesten schuilen in het hostel cafe, daar kregen we rum met cola van de locals. Er kwamen steeds meer locals uit het dorpje, ze gingen samen muziek maken. Uiteindelijk wel een gezellig avond gehad.

Na het ontbijt zijn Christine, Helen en ik naar Taman Negara gegaan voor de Canopy walkway. Zo leuk! Door de jungle wandelen op dunne plankjes met een net erlangs. Vanuit daar zijn we nog naar 2 uitzichtpunten gelopen. In de middag gingen Helen en ik Rapid Shooten. Wij waren de enige 2 voor de tour, met een klein bootje over de rivier tegen de stroming in. Lekker chill in het bootje. We gingen naar de Orang Asli village. Daar kregen we uitleg over hoe deze mensen leven (met niks), ze lieten zien hoe zij vuur maken en hoe zij jagen. Met een grote buis, daarin stoppen zij vergif pijltjes die zij zelf maken en dan blazen zij door de buis om op dieren te jagen. Wij mochten dit ook proberen alleen dan zonder vergif en op knuffelberen. Na 2 x raakte ik al de knuffelbeer! Op de terugweg zijn we gestopt en kregen we natuurlijke make-up, van de stenen in de rivier. Eigenlijk werden we meer geschminkt.
Weer gezellig live muziek geluisterd en in ons uber fijne bedje gaan slapen ;)

Weer met zijn 3en ontbeten voordat Christine met de bus ging. Samen met Helen door de jungle gelopen naar een zwempunt, even gezwommen in de rivier. We wilden naar een waterval gaan maar omdat dit met zijn 2en erg duur was zagen we daar maar van af. We mochten wel gratis mee (met een van de muziekmakende locals) om nog een x het rapid shooting te doen. Nu was er een erg grote groep 8 mensen en wij 2. Daarom gingen er 2 boten, dit was super leuk want zij gingen de hele tijd proberen de andere boot nat te maken! Nu kwamen we echt drijf nat aan bij de village. Daar ging de groep er uit en gingen wij vissen met de local. We kregen een fles met een haakje en daaraan deden we brood. De fles gooi je dan in het water in de hoop vissen te vangen! We hebben maar liefst een grote vis gevangen. Weer kregen we op de terugweg de schmink. 'S avonds hebben we met 4 Nederlandse meiden en de local de vis gegeten in een restaurant! Heel leuk en best lekker.

De dag erop moesten we om 8.15 uur klaar staan voor pick-up. Helen ging door naar KL en ik naar de Cameron Highlands. Een van de 4 Nederlandse meiden ging daar ook naartoe dus ik kon samen met Roos, reizen. Rond 3en kwamen we aan in het plaatsje Tanah Rata, even door het stadje gewandeld en een heerlijke warme douche genomen! Voor het eerst sinds een hele tijd dat ik weer een warme douche had!

Vandaag hadden we een tour geboekt. De gids zette ons af op een berg, hij ging zelf met het busje omhoog rijden en wij konden door de jungle naar boven lopen. Best wel zwaar, veel modder en dus gladde stukken maar ook erg leuk en mooi! Daarna naar het mossy forrest om een cobralily te bekijken. Deze bloeit alleen hier en in China, best bijzonder dus. Vanaf daar gingen we naar de theeplantages. Echt prachtige natuur!! We konden hier het hele proces zien, van de plantages tot de thee. Met de hele groep gingen we foto's maken bij de plantages, onze guide had allerlei ideeën wat we moesten doen! super grappig. Verder zijn we nog naar een strawberry farm, een butterfly farm, een buddhist temple en een rozentuin geweest. Een erg leuke tour!

De dag erop met Roos en een Australische jongen naar de Bharat group thee plangage gegaan. Hier hebben we zelf een tour gedaan door de thee plantages! We hebben echt helemaal door de plantages gelopen! Roos had slippers aan, deze moest ze achterlaten omdat ze helemaal vast zat in de modder haha. Na een tijdje zagen we allerlei mensen aan het werk in de plantages. Ze vertelden dat zij uit Bangladesh kwamen. Allerlei foto's gemaakt, nog wat rondgelopen en daarna ging Roos met de bus naar Penang en heb ik met 3 jongens van het hostel gegeten.

Ikalleen met de bus naar KL, ik kwam aan bij Pudu Sentral, hier met een shuttle bus naar een ander station gegaan om vanaf daar naar Melaka te reizen. In Melaka moest ik met bus 17 nog naar het centrum. Het was ontzettend druk in de bus dus ik stond daar met mijn tassen. 2 super schattige meisjes gingen bij elkaar op de stoel zitten zodat ik er naast kon, zo lief! Ze waren 7 en 11 jaar en woonden in Melaka. Ze leerden Engels op school! Het hostel waar ik naartoe wilde was helaas vol, maar vlakbij zat nog een ander hostel, Jalan Jalan. Een heel leuk en goedkoop hostel. Daar zaten ook Rene uit Noorwegen en Thomas uit Frankrijk. Later kwam ook nog Steph en zijn we met zijn 4en gaan eten. Later bij het hostel spelletjes gedaan, jeej!!

Samen met Rene en Thomas ontbeten om daarna met Rene rond gaan fietsen. Als eerste naar een artificial Island gegaan. Daar staat de moskee Masjid Selat Melaka. Een super mooie moskee aan het water. We moesten ons binnen helemaal bedekken, de moskee is van buiten veel mooier dan van binnen, interessant om te zien. Het stadje zelf is net een spookstad. Alles staat leeg omdat de grond is verzakt na het bouwen! Het was eerst zee en de fundering was niet goed genoeg voor de gebouwen! Best bizar dat ze het 40 jaar geleden wel is gelukt Melaka uit te breiden over zee maar dat het nu mislukt is.
Door allerlei leuke steegjes gefietst en ergens gestopt voor wat drinken en een ijsje. China Chitty bekeken, hier liggen allemaal graven. Little Amsterdam gezien, de Dutch Square en clocktower en S avonds een tocht over de rivier gedaan.

Vandaag was ik alleen nog met Diego, hij was gister aangekomen in Melaka. Samen zijn we een free walking tour gedaan. Deze was wel echt gratis. Charlotte, onze tour guide was erg leuk en goed verstaanbaar. Ze heeft veel verteld over Melaka en het ontstaan. 40 jaar geleden was bijvoorbeeld een heel deel van Melaka nog zee. Ook stampt er veel af van Nederland. Na de tour hebben Diego en ik echt super lekker geluncht, allemaal lokale gerechtjes geprobeerd, heel leuk en lekker! Terug bij het hostel waren er een aantal nieuwe mensen, oa de Nederlandse Joost. Met hem en een andere meid van het hostel Sushi gaan eten s'avonds en nog maar even geshopt op de nightmarket.

Na het ontbijt met Joost en Diego met Joost de bus gepakt naar Melaka centraal en toen met de bus naar KL gegaan. In de bus de film Frozen gekeken. Heel leuk ;-). Na een paar keer overstappen, erg lang wachten om in te checken in ons hostel zijn we naar een van de grote shopping malls in KL gegaan. Weer eens een curry gegeten en later een biertje gaan drinken. Uiteraard nog even naar de rooftopbar gegaan ;-)

Maandag 21 juli, mijn allerlaatste dagje! Samen met Joost en een Duitse jongen ontbeten in het hostel, uitgecheckt en wat laatste dingen geshopt in Chinatown. Nog heerlijk Indisch geluncht. Daarna moest Joost weg want ook hij ging weer richting Nederland. Toen kwam ik 2 Nederlandse meiden tegen, zij vroegen allerlei tips, erg leuk want zo ging de tijd lekker snel! Met de metro naar KL central gegaan om daar met de bus naar het vliegveld te gaan. Daar nog maar wat eten en wachten tot ik kon inchecken. Ik vond het na alle rampen met Malaysian airlines wel raar om te vliegen. De man naast mij werd bijna gelijk verplaatst dus ik had lekker 2 stoelen voor mezelf. Na het eten een leuke film gekeken, aardig goed geslapen en toen ik wakker werd was het nog maar 3 uur tot Amsterdam! Op Schiphol werd ik nog besnuffeld door een drugshond en daar zag ik Mam, Herb, Noah en Noel weer! Zo leuk! Later stonden ook Sharon, Madelon en Carlijn nog met een spanddoek klaar bij de MCdonalds.
S'avonds had mam nog een verrassingsfeestje georganiseerd, super lief en erg leuk om gelijk iedereen weer te zien!!

Bedankt allemaal voor het volgen van mijn verhalen, super leuk :-)

1. Mariet floors:
    8 september 2014
    anne weer een laatste mooi verhaal.denk dat je wel een beetje heimwee hebt,volgend jaar weer een reis?tis je van harte gegund xxx
  2. Oma:
    8 september 2014
    wat ik al tegen je heb gezegd bundelen al je verslagen zo leuk ik bestel vast een boekje liefs oma
  3. Leni:
    9 september 2014
    prachtig Anne!!!
  4. Astrid:
    9 september 2014
    Woow An wat een leuk verhaal en wat heb je veel gedaan en gezien! Echt heel gaaf dat je in je eentje verder bent gaan reizen en dat je Maleisie nog hebt kunnen zien! Leuk ook dat je zoveel mensen hebt ontmoet tijdens je reis! Jammer dat onze tripjes er alweer opzitten, maar we moeten idd nog een keer fotos uitwisselen en misschien een ander tripje (iets minder lang en wat dichterbij) plannen;) xxxx
  5. Jolande:
    25 september 2014
    Mooi Anne maar ik ben zo blij dat je weer thuis bent