Enjoying Cambodia!

24 april 2014 - Laongam, Laos

Olaaaa!

Inmiddels zijn we alweer 2 weken in Cambodja. Wat een geweldig land is dit!! De mensen zijn nog liever en de kinderen schattiger. De honden en omgeving daarentegen veel viezer. Het land is toch een stukje armer dan Thailand en Laos.

Zondag 6 april, na ons afscheidsontbijt met Monique en Joris met de boot naar de overkant gegaan. Alles is in Cambodja een grote chaos dus vanaf hier moesten we zelf onze weg vinden naar het busstation. Daar stond een man klaar met al het papierwerk voor de grensovergang. Hij verzamelde van iedereen 280000 kip (30 euro), paspoort, papieren en een pasfoto zodat hij alles in een keer kon afgeven. Eenmaal bij de grens moesten we uit de bus en daar werden we een soort van gescand. Of we niet ziek zijn ofzo, heel raar! Zie foto van Es ;) Na een half uur konden we weer door met een nieuwe stempel in ons paspoort :-)

Onze tocht ging richting Kratie. Dit is een klein, helemaal niet toeristisch plaatstje. Een dorm geboekt bij Star guesthouse waar we de eerste nacht alleen met Eshter uit Spanje sliepen. Super chill dus!
Er was alleen een klein probleempje... Wij hadden geen dollars, geen riel dus geen geld om mee te betalen. Wel hadden we nog kip uit Laos maar geen enkel bureau wilde kip omwisselen. Na een zoektocht van een uur, 2 geldautomaten gevonden maar het was zondag. Dat betekend dat de geldautomaten leeg zijn en waarschijnlijk maandag weer gevuld worden. Gelukkig mochten we in het hostel slapen en eten en een dag later betalen!

De dag erop kon ik gelukkig pinnen en hebben we met Verena en Werner, een Duits stel, fietsen gehuurd en zijn we met een bootje naar een klein eilandje Koh Trong gegaan. Hier hebben we een 9km loop gefietst. Dit was zo'n leuke ervaring, er waren echt geen toeristen dus we konden echt een kijkje nemen in het leven van de lokale mensen. Na een tijdje werden we door wat locals uitgenodigd om een drankje te drinken. Het was 11 uur en zij hadden al een heleboel bier op, gezien het aantal lege blikjes op tafel. Daarna verder gefietst en daar kwamen we bij een tempel en een floating village. Bijzonder. Die mensen hebben echt heel weinig. De 'hutjes' zijn echt heel oud en vallen bijna uit elkaar.

Op dit eiland waren geen restaurants dus uiteindelijk bij een lokaal vrouwtje een heerlijke sandwich gegeten met allerlei spiesjes van de bbq. Super leuk! Tegen de tijd dat we terug wilden was er nog geen boot. Deze vaart dan ook alleen als er genoeg mensen op zitten! Na 20 minuten wachten kwam de boot. Die bleef ook nog een tijdje staan alvorens deze weer terug naar de andere kant ging varen. Iedereen heeft hier alle tijd dus het gaat allemaal rustig aan.

S middags ben ik over de lokale markt gelopen (Es wilde de Irrawaddy dolfijnen spotten) en heb ik de sunset gekeken met Verena, Werner, Esther en nog wat mensen van het hostel. Daarna met zijn allen gaat eten. Het lokale gerecht Amok geprobeerd, jammie!

Vanaf Kratie zijn we met een mini van naar Siem Riep gegaan. Normaal zit je met 4 personen op plaatsen voor 3 maar onze bus was heel rustig dus ik heb de achterbank gedeeld met de Franse, John Philip. Relax!

Siem Riep, wat een geweldige stad! Ik werd er helemaal blij van. Na de wat rustigere plaatsen van de afgelopen tijd weer een stad! Het is wel heel erg toeristisch maar ontzettend leuk. Er zijn allerlei night markets dus we konden ook lekker shoppen.
Hellooo ladyyy, want to buy something??
Dit is het geluid van de night market. Heel grapig. Op straat gaat het net zo alleen dan voor de tuktuks. Zelfs als je een fiets bij je hebt, haha. Op een gegeven moment is het wel irritant om elke 5 seconden 'no' te roepen.

Angkor Wat
Dit is een heel groot tempel complex. De eerste dag zijn we met John Philip en Esther hier naartoe gefietst. Er is een kleine ronde met tempels, een grote en een aantal tempels zijn heel ver weg. Wij wilde de kleine ronde met de fiets afleggen en zijn begonnen met Angkor Wat, een hele mooie en ook de belangrijkste tempel. Toen door naar Angkor Thom, dit is een terrein met tempels. De Bayon vond ik echt heel erg mooi. Dit is een tempel met allerlei gezichten. Ook Ta Prohm vond ik heel gaaf met allemaal bomen die door de gebouwen groeien. Nog veel meer mooie tempels gezien tijdens deze tocht!

De fietstocht terug was nogal een belevenis. Het was al donker en de fietsen hier hebben alleen voorlicht, wat bij Es niet eens werkte en het verkeer is echt crazy! Iedereen voegt overal in en er wordt steeds getoeterd. Gelukkig helemaal heel aangekomen bij ons hostel ;)

De dag erna hebben we de grote ronde gedaan met een tuktuk. Deze hadden we geregeld voor 13 dollar voor de hele dag inclusief sunrise. Onze tuktuk driver was heel leuk en we mochten hem monkey noemen omdat zijn echte naam heel moeilijk is. Hij kwam ons om 5uur oppikken zodat we de sunrise konden zien bij Angkor Wat. Wauw! Dit was het vroege opstaan zeker waard!

Bij alle tempels lopen heel veel kinderen langs met mandjes, om kaarten, magneten, armbandjes en dergelijke te verkopen. Best wel zielig! Een heel leuk jongetje dat bamboe muziekinstrumenten verkocht vertelde dat er nu meer kinderen zijn dan normaal, dit in verband met Khmer New Year en dat hij normaal wel naar school gaat.Daar heeft hij ook zo goed Engels leren praten. Ik hoop maar dat zijn verhaal waar is!

Dit was een dag met nog meer hele mooie tempels. Toen we wilden gaan lunchen kwamen er serieus mensen op ons afrennen of we daar kwamen eten. Bizar!

Rond een uur of 2 hadden we alle tempels van deze ronde gezien en waren Esther, Es en ik helemaal kapot en wilden dus gaan. Philip bleeft voor de sunset.. Ging op de terugweg de band van de scooter lek! Eenmaal bij de 'garage' heeft een jongetje voor 5 dollar de band geplakt. Hij leek zo'n 10 jaar maar bleek al wel 14. Knap werk.

Bij het hostel lekker met Jen uit Canada gekletst, haar kennen we nog van Kratie. Grappig dat je zo iedereen steeds weer tegen komt.Daarna met haar, Philip en Es gaan eten. Nog maar eens gaan shoppen op de night market en een lekkere cocktail gedronken.

De dag erop lekker rustig begonnen en weer over wat markten gewandeld (haha). Na een tijdje wilde ik een leuke foto maken maar ik kon mijn camera nergens vinden. STRESS!!!!! Terug gegaan naar waar we geweest waren en blijkbaar had ik mijn camera in de supermarkt op de balie laten liggen. In een doos met kitkat dus dit viel niet op. De medewerkers hadden deze dan ook nog niet gezien. Dit waren de 5 ergste en 5 beste minuten van de dag! Oef.. Ik moet er niet aan denken dat ik mijn camera kwijt zou zijn!

Hierna zijn we fietsen gaan huren met Philip. We wilden naar Ton Le Sap Lake fietsen maar na een paar stops, oa bij prachtige lotusbloemen, gestopt bij het dorpje Chong Knies.Daar kwamen allerlei kinderen op ons afrennen en hier hebben we heel lang mee gespeeld en super leuke foto's gemaakt! Zo ontzettend leuk met deze kids.

In het dorpje werd ons ook verteld dat je het lake alleen kan bereiken per boot dus zijn we terug gaan fietsen voordat het te donker zou worden. Anders dan gepland maar wel een ontzettend leuke dag gehad.

Weer naar de night market geweest en met Es een biertje gedronken bij de Angkor What bar. We wilden serieus een biertje drinken. Adil, die we nog kennen van Vang Vieng kwam met ons wat drinken en daarna kwamen we David tegen, die we al ontmoet hadden in een bus in Thailand. Es had het briljante idee om te beginnen met een bucket. Zo gezegd, zo gedaan. 4 buckets later de ontzettend gave avond afgesloten. Het was dus toch bij een biertje gebleven ;-)

Na een kort nachtje werden we om 8u naar het busstation gebracht. Dit was meer een open ruime voor 6 bussen. Met een op zich prima lokale bus naar Battambang gereden waar we rond 1u aankwamen.
Battambang is niet echt een backpackers plaats dus een kamer geboekt bij Chhaya hotel. Super groot, een prima slaapplek voor 5 dollar met onze eigen badkamer. Hier zijn we lekker gaan lunchen in het stadje en langs een tempel gelopen.

Bij deze tempel aan de praat geraakt met een monk waar we uiteindelijk 1,5 uur mee gepraat hebben. Dit was echt zoo interessant! Hij heeft veel vertelt over het buddhisme. Als de vader in een gezin overlijdt moet de zoon monk worden. In eerste instantie niet zo lang maar dat kan de persoon zelf bepalen. Monks hebben de mogelijkheid om gratis te studeren dus dit biedt ook mogelijkheden. Onze monk was nu 12 jaar monk en wilde na dit jaar stoppen.
Vrouwen mogen monks niet aanraken en wij wilden hem iets laten zien op een kaart toen moesthij zichzelf eerst helemaal goed bedekken. Zo zijn er nog veel meer regels zoals geen alcohol, geen dieren doden (maar wel eten....), niet liegen en niet stelen.

Als een monk stopt en later weer monk wil worden begint hij weer onderaan. Er zijn verschillende rangen, afhankelijk van het aanal buddha lessen dat je gevolgd hebt. In deze volgorde zitten zij dan ook tijdens het bidden en het eten. Ik vond het allemaal super interessant en ik vond het leuk om het geloof wat beter te leren kennen.

Vandaag zijn Es en ik over een lokale markt gelopen. Een grote chaos in verband met Khmer New Year. Wij waren de enige toeristen dus trokken ook nogal wat aandacht. Ik vond het heel leuk om te zien hoe druk iedereen bezig was met de voorbereidingen. Daarna hebben we nog een rondleiding gekregen van de monk door de tempel. Deze is normaal op slot dus je hebt alleen toegang met een monk erbij! Binnen zijn heel veel wandschilderingen met elk een eigen verhaal.Hij heeft ons 2 van zulke verhalen verteld. Onze monk kon nog wel even doorgaan met vertellen maar wij moesten helaas gaan voor onze afspraak met de Chineze Yen om naar de bamboo train te gaan.

Dit was een soort bamboe vlot op een trein rails. Dit ging echt heel hard, zo cool! 5 minuten later begaf onze moter het! Balen. Ze wilden deze repararen terwijl zich achter ons steeds meer 'treinen' verzamelden. Yes hij werkt weer, voor 10 meter. 15 pogingen later bij anderen op de trein gegaan om de trip af te maken. Dit ging een stuk langzamer maar was nog steeds tof!

We kwamen in een klein dorpje met een steenfabriek. Best leuk om te zien. Op de terugweg kwamen we op een brug. Hier stonden heel veel mensen bier te drinken voor new year! Een biertje gekregen maar toen moesten we weer verder met de trein. S avonds lekker op de lokale markt gegeten met Es en Yen.

Vandaag, 14 april, Khmer New Year.
Bijna alle eettentjes waren dicht dus bij een van de weinige geopende restaurants gegeten. Hier kregen we zelfs gratis fruit, ik denk voor het new year! Hierna zijnwe met de tuktuk naar Wat Ek Phnom gegaan omdat hier echt nieuwjaar gevierd zou worden. De heenweg verliep rustig met enkele waterballonnen die op ons gegooid werden.
Bij de tempel waren allerlei kermisattracties zoals schieten, blik gooien, een kleine draaimolen en heel veel kraampjes. Helemaal aan het eind was een soort openlucht disco waar heel veel locals dansen, zo leuk! Zelfs alle mannen! :-D

Terug bij de tempel kwam er een klein meisje op ons afrennen om ons in te smeren met poeder. Super schattig. Na een volgen er uiteraard meer en al snel waren we omringd door kinderen. Ook kregen we een baby in de hand gedrukt en wilde de ouders een foto van ons maken! Heel leuk maar echt raar dat zij zo de baby in mijn handen geven. Gelukkig was het een super schattig kindje!

Daarna met de tuktuk terug naar Battambang. Dit was nogal een belevenis! We werden de hele weg nat gegooid door locals met waterballonnen, bakken of emmers met water en waterpistolen. Ook kwamen er locals op de tuktuk afrennen zodat deze moest stoppen. Zij wilden dan poeder in ons gezicht smeren, ons hele gezicht aanraken of kussen. Happy Khmer New Year, goodluck for you! Met name de mannen maar ook de vrouwen kwamen zelfs in de tuktuk hiervoor. Of onze handen vast te pakken en te kussen. Ook scooters kwamen naast ons rijden en hielden zich vast aan de tuktuk. I love you, happy khmer new year! Haha

Op de weg zelf as het zo druk dat we op een gegeven moment een achteraf weggetje moesten nemen. Zelfs daar stonden nog allemaal mensen langs de kant. Dit was echt zo'n gave ervaring. Een beter new year hadden we niet kunnen hebben. We waren echt drijfnat en zaten onder het poeder maar het was zo ontzettend gaaf!

Morgen gaat onze reis verder naar Phnom Penh, de hoofdstadvan Cambodja. Super leuk dat jullie steeds mijn blogs lezen!

Ik vertel snel weer over de rest van mijn ervaringen in Cambodja!

Xxxxxxxxxx

1. Jolande:
    24 april 2014
    Wat een mooi verhaal Anne je enthousiasme spat er vanaf!! Echt super gaaf wat je allemaal meemaakt en dat je zo geniet! Ik mis je wel een beetje maar wordt blij van je foto's en verhalen :)
    Dikke knuffel en kus mama xxxxx
  2. Leni:
    24 april 2014
    ha Anne,ik heb weer een heel leuk verhaal gelezen super super te gek!!wat een pracht allemaal en al die mensen die je ontmoet echt heel mooi.ben benieuwd wat je allemaal nog meer meemaakt! geniet ze! en tot gauw maar weer xxxxx
  3. Mariet floors:
    24 april 2014
    anne wat ben je een leuke verteller,wat je allemaal meemaakt en iedere keer andere mensen ontmoet leuk.wacht weer op het volgende verhaal geniet ze en doe voorzichtig xxx
  4. Mathilde:
    25 april 2014
    Anne wat leuk om jou verhalen te lezen geniet ervan.
    Geniet van je reis tot kijks groetjes .
  5. Oma:
    25 april 2014
    ha meisje wat genieten daar ben jaloers dat jij al die tempels gezien hebt we zullen wel foto's zien als je terug bent geniet nog maar lekker daar liefs oma
  6. Jacques en Ineke:
    27 april 2014
    Lieverd, alweer zo'n enthousiast verslag van al jullie belevenissen. Grappig dat je overal dezelfde reizigers weer tegenkomt, dat herkennen we!
    Onvoorstelbaar wat je allemaal doet en ziet, zelfs met een monnik op stap! Heel veel plezier verder, dikke kus van ons!!!!
  7. Corine:
    1 mei 2014
    Lieve Anne, ik heb net weer eens even je verhalen gelezen. Zo mooi.! Wat zie je veel en maak je veel mee! Geweldig. Geniet nog verder en schrif vooral verder! Is leuk om te lezen. Liefs corien
  8. Jacques en Ineke:
    14 mei 2014
    Je blijft nog even enthousiast vertellen als in het begin van jullie reis, geweldig leuk om zo een beetje mee te genieten.
    Dat jullie niet doodmoe worden, het is zo te lezen één en al actie: fietsen, lopen, eten, drankjes met allerlei mensen drinken en dan weer in de boot of tuktuk.
    Prachtig hoor, we smullen van jouw vertelkunst.
    Dikke knuffels van ons en graag tot gauw.
    Jacques en Ineke