Bizarre avonturen in Thailand & Laos

2 april 2014 - Thakhek, Laos

Hay allemaal!

Het is hier zoo leuk, het lijkt soms ook alsof ik er pas net ben!

13 maart hadden wij om 7 uur een bus vanuit Pai naar Chiang Rai geboekt. Helaas hadden Es en ik beide onze wekker verkeerd gezet en kwamen om 8u aan in de veronderstelling dat het 7u was. Toen was er helaas geen bus naar Chiang Rai maar we mochten wel mee naar Chiang Mai. Echt een top weg, vol scherpe bochten naar beneden. Er zaten 2 kotsende Chinese meisjes bij in dus dat was me het ritje wel! Daar aangekomen een VIP bus geboekt naar Chiang Rai, dit was zeer relax. Super luxe stoelen, actiefilms op meerdere schermen, water, broodjes en vochtige doekjes werden uitgedeeld. Dit maakte de dag dan toch weer goed ;-)

Aangekomen op het busstation stonden er 50 tuktuks klaar om ons weg te brengen, toch maar zelf opzoek gegaan naar het centrum en dat was nog geen 5 minuten lopen. Een leuk hostel uitgezocht en toen de stad gaan verkennen. Een Britse vrouw die daar woonde vertelde waar we naartoe moesten, 1,5uur verder waren we in het centrum. Bedankt voor de goede adviezen... Savonds waren we dan ook vrij moe dus lekker gaan slapen. Het ontbijt was inclusief bij ons hostel, dit bestond uit toast boter en 'jam' en koffie/thee maar goed er zat ontbijt bij in ;-)
S middags zijn we lekker naar Chiang Rai Beach gegaan waar wij de enige toeristen waren en ook de enige in bikini, dat leverde nogal wat bekijks en sneaky foto's door de lokale bevolking op. Ook wel een keer leuk ;-) Alle mensen zwemmen namelijk in hun gewone kleren, het lijkt mij niks maar zij denken waarschijnlijk hetzelfde van ons. Toen we terug wilden naar ons hostel stonden er nergens tuktuks of taxi's, de lokale mensen waren allemaal met eigen vervoer. We zijn maar gaan lopen en na ongeveer 10 minuten vroeg een man waar we naartoe gingen, hij moest ook die kant op dus we mochten wel meerijden. Even geduimd in de auto maar het was een super vriendelijke man en hij wilde ons geld echt niet aannemen, en wenste ons een goede reis, is nou aardig!

S avonds gingen we over de leuke night bazar wandelen, met in het midden een heel leuk plein waar je op allerlei kraampjes eten kan kopen. Er is een heel groot podium met muzikanten en/of danseressen dus dit was erg gezellig. We konden helaas geen leuke bar vinden dus bij het hostel nog een biertje gedronken met 2 Ierse jongens. Zij hadden allerlei tips voor Laos en Vietnam, tof!

De dag erna, zaterdag, hebben we een sightseeing tour gedaan samen met een Australische jongen en een oudere vrouw uit Los Angeles.
Dit was zo leuk! We begonnen bij een white temple uit 1997, vrij nieuw. In de tempel staat een Buddha maar op de muren zijn allerlei superhelden afgebeeld, vreemd! De tempel staat voor de hemel. Buiten de tempel hangen ook allemaal koppen en handen die je willen grijpen (zie foto's) best wel vreemd maar wel mooi gemaakt. Daarna gingen we naar de black house. Dit is helemaal bizar! Hier binnen is het helemaal vol met opgezette dieren, huiden en geweien! Een krokodil of slang over de hele tafel, de huid van een chita, zo raar! Buiten zijn er ook nog echte slangen in een kooi en nog veel meer rare dingen! Het huis is van een national artist en het schijnt dat hij er ook woont, smaken verschillen zullen we maar zeggen.

Door naar de villages, 300 baht entree (ongeveer €7, vrij duur voor Thaise begrippen) daar wonen verschillende stammen bij elkaar ivm opium plantages vroeger. De vrouwen hebben allerlei kraampjes en willen iets te graag iets verkopen. In het volgende dorpje werd er voor ons gedanst om daarna fooi te ontvangen, nou toch leuk om mee te maken hoewel de pasjes helemaal niks voorstellen;-)
In het volgende dorpje woonde de palong stam, ook wel big earrings. Zij dragen oorbellen waardoor je zo'n mega gat in je oor krijgt. Uiteindelijk kwamen we bij de longnecks. Dit is zoooo bizar!! De nek wordt niet langer door deze ringen maar de schouders worden naar beneden gedrukt waardoor hun nek langer lijkt. De ringen kunnen niet meer af omdat de nekspieren niet de kracht hebben om het hoofd te dragen. Deze ringen zijn bedacht als bescherming voor tijgers. Het begint als meisjes 5 jaar zijn met 8 ringen. Elke 3 jaar komen er 3 bij totdat zij trouwen of 25 worden. Onder de ringen zitten naast vuil ook veel insecten :-o
Na al deze indrukken zijn we naar de old city, wat chedi luang gedaan. Hier is niet zoveel meer van over.
Onze lunch bestond uit een all you can eat buffet en was best wel lekker. Vanaf hier naar de Golden Triangle, hier komen Thailand, Myanmar en Laos samen. Mooi uitzicht een tempel en het opium museum. Dat was echt interessant! Vanaf hier nog naar een markt op de grens met Myanmar geweest en uiteindelijk naar de monkey cave. In de grot zitten geen apen dus geen idee waar de naam precies vandaan komt.

In de avond naar de Saturday night Market geweest en weer lekker gegeten op de markt. Zondag zijn we naar een thee plantage en waterval geweest. Een aantal Thaise jongens wilden graag met ons op de foto, kom maar op dan ;-)

Maandag moesten we het land uit ivm het visum van Es. De grens overgang naar Laos ging eigenlijk allemaal heel soepel. We werden uiteraard wel afgezet door de tuktuks die je toch moet nemen maar dat was het.
Met wat mensen langs de rivier gelopen en savonds een boel vrienden gemaakt en erg gezellig in een grote boomhut gegeten waar ze met dat geld lokale stammen helpen. Toen we rond 23.00 uur terug kwamen bij ons hostel was alles al dicht! Stress:-p gelukkig liet een local de bel zien en na 10x bellen kwam iemand de deur openen;-)

Dinsdag gingen we met de slowboat over de mekong naar Pak Beng om de dag er na door te gaan naar Luang Prabang. Een veel te volle boot maar voor mijn kleine benen dikke prima! Erg mooie natuur onderweg. Eenmaal in Luang Prabang terecht gekomen in een leuk hostel met dorm rooms. Mijn eerste keer in een kamer met 14 bedden. Lekker gegeten met wat Nederlandse meiden en s avonds bij ons hostel gechillt en wat biertjes gedronken. Het ontbijt in dit hostel was ook inclusief alleen hier was het baquette met scrambled, fried eggs of een omelet. Veel beter!
Met Es en Chris in een tuktuk naar Kuang Si gegaan, een hele mooie waterval. Waar je ook lekker kon zwemmen en van de waterval af kon springen:-D
Naar Utopia bar geweest om daarna te gaan bowlen omdat de bowlingbaan als enige open is na half 12;-) dit was wel echt heel leuk! Veel slaap hebben we niet gehad want om 5uur wilden we naar de monniken kijken die s ochtends langs lopen om eten te verzamelen bij lokale mensen en toeristen die in een rij langs de weg zitten. Je hoort dit alleen te doen als je hier ook iets mee hebt dus wij hielden het bij foto's maken. Smiddags met Es rond gefietst langs tempels en lokale dorpjes en gegeten met 2 meiden van onze kamer en het bowlen.
De dag erop na een lokale markt geweest. Bizar! Je kan werkelijk alle delen van beesten hier kopen. Daarna zijn Es en ik gaan zwemmen bij een heerlijk zwembad!
De dag erop met een overvolle minivan, waar wij nog net bij in pasten naar Vang Vieng gegaan. Een fijn horrorritje. Ze halen gewoon voor en in bochten in, toeteren als ze eraan komen en bellen de hele tijd tijdens het rijden. Ik zat voorin waar ik dus alles extra goed kon zien. Het uitzicht was daarentegen wel top! We reden door ze bergen en op de top was er zoveel mist/wolken dat je voor je niks kon zien. Super mooie bungalow aan de rivier uitgezocht en savonds gegeten en op stap geweest. Bij de eerste bar heb ik voor het eerst bier Pong en flip cup gespeeld! Heel leuk:-D echt iets voor mij ook haha en daarna nog op stap.
De dag erna gingen we tuben. Dit is meer dobberen in een band van bar naar bar. Dus een soort kroegentocht over er water, hier hebben we wederom een top dag gehad! Ohja in elke bar krijg je een welkomstshotje en een armbandje bij het drankje dat je besteld!

Terug in onze bungalow zagen wij een rat in onze bungalow!!!!! :-o toch maar gaan slapen want wat moet je anders. Nou hij kwam nog zo'n 30 x terug dus ik heb bijna geen oog dicht gedaan, vies beest en de dag erna bleek dat hij m'n backpack kapot had gebeten :-( toen gelijk verhuisd naar een ander hostel!! Uiteindelijk wel een mooie dag gehad aan de blue lagoon! Heel blauw water en heel mooi weer :-)

De dag erna wezen kajakken met een stel Koreanen en Japanners die een beetje Engels konden, weer erg mooie natuur! Daar hebben we ook getubed door een grot, best wel cool! In alle hostels en sommige restaurants in Vang Vieng kun je savonds friends kijken haha. Hier hebben wij dan ook verschillende avonden van genoten ;-)

27 maart alweer, de tijd gaat zo snel! De bus naar Vientiane gepakt, ik heb me prima vermaakt met staren naar buiten, naar alle natuur, de vele overstekende koeien en andere beesten, de kinderen en dorpjes langs de weg. Op sommige stukken is er asfalt, soms zijn ze ermee bezig en andere stukken stuiter je meer over de weg ;-)

In Vientiane kwamen we aan het einde van de straat al een leuk hostel tegen. Dorm geboekt, geluncht en wat tempels van de buitenkant bekeken want alles sluit al 4u. Toen we rond een uur of 12 wilden gaan slapen zaten er bed bugs in ons bed en ook in de andere kamer van dit hostel!! Daarom zijn we snachts nog verhuisd naar een ander hostel! Ik kon nog steeds niet echt slapen want ik had echt overal kriebels maar tenminste wel een schoon bed! Ook hier zat weer lekker scrambled eggs als ontbijt inbegrepen! (Geloven jullie het, ik eet bijna elke dag ei ;-))
Vandaag hebben we een hele fietstour afgelegd langs verschillende tempels waaronder de enige tempel, ho phra keo, die niet verwoest is on de oorlog met Siam (Thailand).
Ook de arc de triomph replica, deze is gebouwd met geld van de USA bestemd voor een nieuw vliegveld en Pha That Luang bekeken, dit laatste is het belangrijkste nationaal monument in Laos en is ook echt heel erg mooi!

Het is een beetje een lang verhaal, ik had een tijdje geen wifi dus hopelijk kan ik m'n volgende blog eerder online zetten want ik heb alweer zo veel coole dingen gedaan.

Liefs,
Anne
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Oma:
    2 april 2014
    Meisje wat geniet jij heerlijk liefs oma
  2. Jolande:
    2 april 2014
    Geweldig lieve Anne!! Lekker genieten... Wij zijn onderweg naar huis van ook een top vakantie! Dikke knuffel en kus xxxx mama
  3. Mariet floors:
    2 april 2014
    het is geweldig wat je allemaal meemaakt, dat vergeet je nooit weer.lieve anne veel plezier nog xxxxx mooi reisverhaal
  4. Herby:
    2 april 2014
    Je bent zo enthousiast dat ik bijna bang ben dat je helemaal niet meer terug komt straks. Denk er om he want anders stuur ik mijn vriend de rat nog even langs.
  5. Leni:
    2 april 2014
    ha Anne,in een woord geweldig,wat prachtig de mensen daar schitterende natuur en al die tempels.dit neem je voor altijd mee..geniet van wat er nog meer op je pad komt samen met je reismaatje..echt super!! xxx gerrit en Leni
  6. Jacques en Ineke:
    2 april 2014
    Anne, wat geweldig wat je allemaal meemaakt.
    Vooral die lieve beestjes die je geregeld tegenkomt... we hadden gedacht dat je het eerste vliegtuig terug zou nemen.
    Geniet er fijn van, dit is de reis van je leven!!!!!!!!!!
    Dikke kussen van ons, we kijken uit naar de volgende story.J&I D.
  7. Hilly Wissink:
    3 april 2014
    Prachtig Anne, wat een mooie en spannende dingen maak je allemaal mee! Geniet ervan ! Echt super!!!!
    Liefs Hilly
  8. Iris:
    5 april 2014
    Anne!! Wat leuk allemaal en erg herkenbaar;) heel veel plezier met al je avonturen!! Kussie
  9. Jenice:
    9 april 2014
    Heeee chick! Wat onwijs gaaf om te xien hoe vol enthousiasme je alle verhalen vertelt! Jii vermaakt je nog wel even! Have fun knuffel! xxx