Hoogtepunten en meer! :-)

Joehoeee!

Na al het relaxen op Bali en de Gili eilanden zijn we met een boot naar Lombok gegaan. Aangekomen bij de haven kwamen er 2 mannen de boot op die de bagage eraf gingen halen. Ik zei nog nee hoeft niet maar ze liepen al weg met mijn spullen. Toen wilden zij natuurlijk geld hebben. Dat vind ik zo irritant!

We hadden al vervoer geregeld naar Kuta en bij het 3e guesthouse hadden ze plek voor ons. We konden gezellig een kamer delen met zijn 4en en het zwembad was voor onze kamer :-). Daarna nog even wat rond gelopen in het stadje.
De dag erop hadden we scooters gehuurd en zijn we gaan rond touren. Prachtige stranden gezien, een uitzichtpunt en een ceremonie met muziek en dans.

Daarna door gegaan naar Senaru om de dag erop te beginnen aan een 3 daagse trekking op Mount Rinjani. Dit is een berg en actieve vulkaan van 3726 meter hoog. We hadden de tour geboekt bij Tona en hij vertelde dat er in het hostel de eerste nacht een warme douche zou zijn, wifi, een toilet tijdens de trekking en dat we onze tas niet zelf hoefden te dragen. Niks van dit alles was waar. Er was eigenlijk niet eens een douche in het hostel dus we moesten ons wassen onder de kraan. Het maakt me trouwens niet uit dat dit er allemaal niet was maar zo irritant en oneerlijk dat hij dit vertelt om zijn tour te verkopen!

In Senaru ben ik samen met Es naar een mooie waterval gelopen. Het water was super koud dus daarna lekker Ginger tea gedronken bij een restaurantje. Met zijn 4en gegeten en toen gaan slapen want om 6.30 uur moesten we alweer ontbijten.

Ik was natuurlijk netjes om 6.30 uur klaar en er was niemand! Uiteindelijk kregen we pas 7.15 uur ontbijt en rond 8.15 vertrokken we voor de trekking. Onze groep bestond uit bijna allemaal meiden. 2 Franse meiden, een Pools/Australisch koppel en ons 4. Het eerste stuk van de trekking viel heel erg mee. De eerste dag bestond in totaal uit 9,2 km. Tijdens de lunch hadden we hele erge regen maar gelukkig hield de ergste regen na de lunch op. Uiteindelijk zijn we iets eerder gestopt omdat Adi onze tour guide zei dat dit een betere slaapplek was. Het eten tijdens de trekking was echt super lekker, curry de eerste avond :-).

Slapen in de tentjes is op zich prima alleen de eerste nacht was het zoo koud. Iedereen had ook super slecht geslapen en om half 6 moesten we alweer opstaan voor ontbijt;-)
De tweede dag begon met de tocht naar de krater. Echt ontzettend mooi met een meer er omheen. Deze krater bestaat pas 5 jaar, deze is ontstaan na de uitbarsting in 2009. We liepen langs verschillende paden. Lopen, klimmen, langs rotsen, echt van alles. Na 2,5 uur kwamen we aan bij het meer en vandaar konden we ook naar de hotsprings. Super lekker in het water en weer een beetje schoon worden! Bij het meer kregen we onze lunch en vanaf daar was het nog 3uur lopen naar de tweede krater voor de overnachting. Na het eten ging iedereen gelijk naar bed. Allemaal kapot en er is ook geen licht of iets anders.

Om 1.45 uur kwam Adi ons roepen voor de tocht naar de Summit, de top. We gingen met een kleinere groep. Lu, Magda, de 2 Franse meiden en ik. Het was zo zo zwaar! Elke stap die je zet ga je ook weer een stuk naar beneden want je loopt in allemaal los zand/stenen. Ook had ik spierpijn in m'n bovenbenen van de vorige 2 dagen. Rond half 6 hadden we eindelijk de top bereikt. Wat een geweldig gevoel!!!

Het was echt mega koud op de top en we moesten ongeveer een half uur wachten tot de zon opkwam. Bijna bevroren maar het was het allemaal waard! We liepen trouwens allemaal met een stok. Deze had je echt wel nodig tijdens het hiken!

De weg terug was makkelijker, je kon meer glijden naar beneden. Onze hele schoenen vol zand en stenen. De weg terug was in het licht dus nu konden we het uitzicht zien. Ik ben blij dat dat de heenweg niet was want dan kon je zien hoe ver je nog moest haha.
Het eerste stuk terug kon ik m'n voeten niet voelen, zo koud was het! Om half 9 waren we terug bij de tenten voor ons ontbijt. De tocht naar de lunchplek was helemaal niet leuk. Er was allemaal los zand dus we zaten regelmatig op onze billen. Om half 1 waren we daar eindelijk en vanaf daar was het een stuk makkelijker Om 4 uur waren we beneden en konden we met de pick-up terug naar Senaru. Adi ging op het dak van de auto, er was geen plek meer verder, het kan echt allemaal hier!

In Senaru hebben we snel onze spullen gepakt en vanaf daar werden we naar Sengiggi gebracht. Daar eindelijk gedoucht, gegeten en gaan slapen want we waren echt kapot van deze 3 dagen.

Het was echt letterlijk en figuurlijk een hoogtepunt. Wat een ontzettend gave en intense tocht!

Vanaf Sengiggi hebben we een aantal tempels bezocht in Mataram, wat rond gelopen in Sengiggi en een markt bezocht. De dag erop hadden we alweer de boot terug naar Bali, daar zijn we met zijn 4en naar Seminyak gegaan. We hadden weer eens niks geboekt en heel veel plaatsen waren al vol. Uiteindelijk een leuk guesthouse gevonden. Gegeten en een bier tower gedeeld op het strand :-D. Er was ook live muziek dus dit was erg gezellig.

Vandaag was Steph jarig! Wederom naar het strand geweest, uitgebreid gedineerd en daarna op stap geweest in Kuta. Lekker gezellige dagje en avond gehad!

De dag erop waren Steph en Lu brak dus zijn Es en ik samen naar het strand gegaan. Vanavond was de wedstrijd Nederland - Australië. In Seminyak was niks te doen dus weer weer een taxi naar Kuta genomen om Holland aan te moedigen ;-). Dit was de trip gelukkig helemaal waard. De terugweg viel onze taxi chauffeur in slaap in de bocht en er kwam een tegenligger aan, hahah echt bizar!

De man van ons hostel heeft ons vandaag naar Lovina gebracht. Daar aangekomen zijn we gaan eten bij een restaurantje met maar een medewerker. Het duurde dus ook vrij lang voordat we allemaal eten hadden. Rond gelopen in Lovina en een heerlijke chocolade cake gegeten! Yumyum! Een taxi scooter terug gepakt met zijn 3en erop, Steph, de driver en ik. De driver keek steeds achterom als hij met mij praatte, ik dacht kijk nou gewoon voor je en hij bleef maar praten haha. Daarna lekker op het strand gegeten.

De volgende ochtend stonden we om 6 uur alweer klaar om met een bootje de zee op te gaan om dolfijnen te spotten! De boot was echt super klein. Zo breed als de plankjes waren om op te zitten was ook de boot. We konden allemaal precies achter elkaar zitten.Er waren erg veel boten met hetzelfde plan. Al vrij snel kwamen er dolfijnen en alle boten gingen er dan heen waardoor ze ook snel weer weg waren. Wij bleven ongeveer als laatste boot over dus we hebben echt nog heel veel dolfijnen gezien. Super leuk!

Terug bij het hostel kregen we ontbijt voordat we aan onze sightseeing tour begonnen. Zo zijn we bij de gitgit waterval geweest, de Ulun Datu tempel, uitzichtpunten, rijstvelden en de holy hotsprings. Super leuke dag gehad. Daarna zijn we gaan eten bij een strand tentje. Daar zat een local met een gitaar dus wij vroegen of hij ging spelen, als wij zouden zingen. Zo gezegd, zo gedaan. Al snel zaten er meer locals met meer instrumenten. Echt super leuk!

Voordat Es en ik doorgingen naar Jimbaran zijn we nog gaan white water raften met zijn 4en en onze guide Coco. Het water was redelijk laag maar wel wild. Het was weer super leuk! Het leukste was een drop met de boot van 4 meter! Er waren heel veel boten in het water dus iedereen ging elkaar ook nat spetteren en ouwehoeren ;-)

Eenmaal in Jimbaran duurde het erg lang voordat Es en ik iets betaalbaars konden vinden. Toch nog een betaalbaar resort met zwembad gevonden. Een heerlijke Balinese massage gehad, de eerste keer van een man. Het was een erg nette salon en een fijne massage gelukkig! Daarna lekker op het strand gegeten.

Alweer onze laatste dag in Bali en na een regenachtig ontbijt klaarde het weer gelukkig op en hebben we de dag heerlijk aan het strand door gebracht. Jimbaran staat bekend om zijn verse vis dus dit heb ik geprobeerd. Dit beviel gelukkig goed.

De dag erop zijn we doorgegaan naar Singapore voor Es haar laatste dagen. Daarover snel meer ;-)

Bedankt voor alle ontzettend leuke reacties <3

Xxxx Anne

1. Jolande:
    19 juli 2014
    Geweldig An wat een avonturen weer!! En hè schrijft zo leuk! Zie je snel dikke kus xxxx mama
  2. Herby:
    19 juli 2014
    Naast het aan het strand liggen, lekker eten en bintangetjes drinken ook wat afzien deze keer zie ik. Ik was al bang dat je dicht zou groeien maar er is gelukkig af en toe ook nog iets waarbij je moet bewegen.
    Veel plezier nog en tot dinsdag.
    liefs Herby
  3. DJ:
    Goeie reis terug AN! Wat heb jij veel gezien en meegemaakt zeg.... Liefs Dien
  4. Oma:
    19 juli 2014
    ha meisje wat een feest weer daar bij jou heerlijk toch? maar ben wel blij je snel weer te zien liefs omaxxx
  5. Jacques en Ineke:
    19 juli 2014
    Tot je laatste verslag blijft het heerlijk om te lezen wat jullie allemaal doen. We hebben het idee dat we de halve wereldbevolking in je verhalen zijn tegengekomen, telkens weer nieuwe en soms weer oude van eerdere tochten. Geweldig mooie reis, Anne en nu staat de terugreis voor de deur!!!
    Veilige terugreis en tot gauw in Nederland. xxxxx van Jacques en Ineke
  6. Iris:
    19 juli 2014
    Hey Anne, wat geweldig allemaal en heerlijk om al die avonturen te lezen. Goede terugreis en fijn je gauw weer te zien. Knuffel Ben en Nel
  7. Madelon:
    20 juli 2014
    Super leuk verhaaltje ann! Ik ben erg benieuwd naar je foto's en verhalen! Gelukkig kom je dinsdag weer terug!
  8. Marije (Mol):
    21 juli 2014
    Ha kleine! Wow jij maakt zo veel leuke (en best wel enge) dingen mee! Super leuk!!
    Ben ook benieuwd naar de foto's! Een heeele goede vlucht!! Bijna thuis! :D