Het fantastische Cambodja

3 mei 2014 - Buôn Ma Thuột, Vietnam

Hallo daar!

Weer een nieuw verhaal met mijn ervaringen van Cambodja!

We zijn vanuit Battambang naar Phnom Penh gegaan. Van het hostel werden we naar een soort tussenstation gebracht van waar we per pick-up (lees het meest verrotte busje ever) naar het echte busstation werden gebracht. Waarom het allemaal zo moeilijk moet weet niemand, welkom in Cambodja ;-)

Bij aankomst gelijk met de tuktuk naar mad monkeys hostel gegaan. De man zei dat hij wist waar het was maar is toch minstens 3 keer verkeerd gereden. Of wij konden uitleggen waar het was, euh nee dus.

Na het eten voelde Es zich niet goed dus ik heb lekker gechilld, later wel samen gegeten en toen kwamen we Erik tegen. Hem kennen we nog van Don Det. Es was nog niet lekker dus ben ik met Erik naar de rooftop bar van het hostel gegaan. Erg gezellige avond gehad. Erik moest eerder weg want hij sliep in een ander hostel en hij is met zijn eigen motor op pad dus hij moest nog rijden. Ik heb met allerlei mensen van het hostel biertjes gedronken en we zijn uiteindelijk op stap gegaan. Eerst de banana bar en toen een club waar ook veel lokale mensen waren. Super leuke avond gehad met Chrissy, Freddy, Harry en Love (coole naam toch).

De eerste 3 hadden een dag later de bus geboekt om 8u. Deze hebben ze alledrie gemist. Een geluk voor mij want Es was nog steeds ziek dus ik heb met hun een tempel bezocht. Lekker gegeten en een beetje de stad verkend. Helaas waren heel veel dingen gesloten ivm New year. Dus helemaal een beeld van Phnom Penh heb ik niet, maar toch een leuke dag gehad en nog wat van het Khmer New year meegekregen.
Terug bij het hostel voelde Es zich beter dus met zijn 5en gaan eten en daarna op een rooftop bar met geweldig uitzicht een biertje gaan drinken. Echt heel erg relax.

Donderdag 17 april, Es voelde zich gelukkig beter dus zijn we samen naar de killing fields gegaan. Dit is een plek waar in de oorlog van 1975-1979 erg veel mensen zijn vermoord. In totaal is er ongeveer een kwart van de bevolking vermoord. We konden een audiotour doen in het Nederlands.
Op veel plaatsen staan borden met uitleg van wat er op die plek vroeger stond. Zoals het kantoor, opslag en de plaats voor gevangenen. Er zijn verschillende massagraven en vooral in het regenseizoen komen nog steeds botten en kledingstukken van de vermoorde mensen omhoog. Tussen de wortels van de bomen konden wij ook nog steeds kledingstukken vast zien zitten. Echt zo bizar. De botten en kledingstukken worden allemaal verzameld en bewaard. Er staan ook verschillende glazen boxen waarin je dit kunt zien.
Echt verschrikkelijk dat zich dit hier allemaal heeft afgespeeld. Vooral als je bedenkt dat het nog maar zo kort geleden is. Ik vond het echt heel indrukwekkend.

Vanuit hier zijn we door gegaan naar het Tuol Sleng Genocide museum, S21. Dit vond ik minstens zo indrukwekkend. Overal hangen foto's van slachtoffers, verhalen van overlevenden en de materialen waarmee de mensen gemarteld werden. S21 was vroeger een school en is omgebouwd tot gevangenis. De ruimtes beneden waren voor het martelen. Hiermee zorgden ze er ook voor dat mensen valse verklaringen aflegden zodat het leek alsof ze echt iets fout hadden gedaan. Voornamelijk de geschoolde mensen, monniken, mensen van de vorige regering en mensen met een bril werden vermoord omdat zij een gevaar vormden voor de nieuwe regering onder leiding van Pol Pot.

De oude celblokken zijn nog zichtbaar. Op de eerste verdieping van steen en daarboven van hout. Het is echt heel klein en de druppels bloed zijn nog steeds zichtbaar, met name op de vloer. Op de bovenste verdieping waren ook nog ruimtes voor meer gevangenen bij elkaar. Echt een hele indrukwekkende ervaring.

Na het eten zijn Es en ik gelijk naar bed gegaan want we waren helemaal kapot van al deze indrukwekkende dag.

We sliepen in een dorm en normaal is dit geen enkel probleem alleen vandaag lag er een snurkende man onder mij. Hij snurkte niet een klein beetje. Eerst vond ik dit nog heel eg grappig ;-) maar na een tijdje heeft Es hem wakker gemaakt, oh sorry sorry zei hij. Nog geen half uur later begon het weer. Het heeft wel even geduurd voordat ik eindelijk kon slapen. Toen vond ik het helemaal niet meer grappig. Dit zou echt verboden moeten worden in een dorm!
Ik wilde eigenlijk de ochtend erna wraak nemen maar hij was al uit bed, helaas :-p

Vandaag zijn we naar sihanoukville gegaan. Onze eerste keer op een strand en wat denk je, regen! Niet eens een beetje regen.
Noodgedwongen film gekeken in het hostel. Daarna nog wel een leuke strandwandeling gemaakt tussen de buien door. Eenmaal terug begon het weer heel hard te regenen. Bij ons hostel, footprints is er op vrijdag altijd een barbeque en na de lekkere cocktail samen met een Hongaars stel gegeten.

De dag erna per boot naar Koh Rong eiland gegaan. Dit is een klein eilandje ongeveer 40 minuten vanaf Sihanoukville. We hadden dit in het hostel geboekt en bleek dat we de slow ipv speedboot hadden inclusief ontbijt en lunch. We zaten bij allemaal mensen op de boot die een 3 eilanden tour deden dus we gingen eerst naar een ander eiland, Koh Rong Samloem.
Wauw, echt een paradijs! Super mooi strand met helemaal niemand.
Daar kregen we ook een lekkere lunch. Na de lunch gingen we door naar Koh Rong. Op de boot hebben we 2 jongens uit Chili en een meisje uit Colombia leren kennen. Samen met hun opzoek gegaan naar een hostel en uiteindelijk terecht gekomen bij een goedkoop hostel, Ponleu Pich. Gelijk lekker naar het strand gegaan.
Ik kwam er toen ik terug kwam van het strand alleen achter dat ik al geprikt was door de zandvliegen en mijn hele benen zaten onder de rode bultjes. Jeuk!!
Samen met hun ook gegeten, naar coco's bar en nog een bar gegaan en vanuit daar naar een jungle party op een ander strand gelopen. Het enige jungle eraan was de weg er naartoe ;-) De muziek was kut maar de avond was erg gezellig!

De dag erna met Es naar een ander strand gegaan. Ongeveer een half uur lopen vanaf ons strand. Lekker gelegen en gezwommen. Wel lopen hier heel veel krabben rond dus ik was lekker aan het liggen toen ze tegen mij aan liepen. Ik gillen natuurlijk. Gelukkig was het een rustig strand en keken niet al te veel mensen mij aan :-p Op de weg terug echt een super lekkere bruchetta gehad! Daar kwamen we ook onze nieuwe vrienden tegen en met hun nog even terug gegaan naar het strand. Gezwommen tot de zon onder was! Savonds lekker gegeten en een biertje gedronken op het strand.

Vandaag lekker geluncht bij siggi, een hele leuke Thaise man. Die bij een stand Thais eten maakt. Hij is alleen open als hij er zin in heeft en meestal 2uur smiddags en 2uur savonds. Hij slaapt in een tent en voor 2 dollar maakt hij verschillende Thaise gerechten. Hiermee kan hij dan weer zijn inkopen doen. Hij wil er geen winst mee maken. Het eten was super lekker!

Daarna hadden we een tour geboekt. Met iets van 25 anderen op een boot. De eerste stop, snorkelen! Super leuk. Mijn allereerste keer snorkelen. Daarna door om te gaan vissen. Ik heb het aan de anderen overgelaten maar Es en Rodrigo (uit Chili) hebben beide een vis gevangen :-)

Vanaf daar terug voor de lunch (rond 4u). Dit was rijst met de vis en de vis was niet echt lekker. Dit viel een beetje tegen maar daarna gingen we met de boot door naar long beach, een ander mooi strand. Hier gewacht op de zonsondergang. Dat was zeker de moeite waard. Echter tegen alle verwachtingen in lag er wel veel troep op dit strand.
Daarna verder met de boot voor de laatste stop, zwemmen met plankton :-D heel leuk. De plankton geeft licht als je beweegt in het water, dus we waren omringd door geel/groenige lichtjes! Wederom een super toffe dag gehad.

Deze avond was er een beach party op het strand een half uur lopen bij ons vandaan. Een hele onderneming om hier in het donker te komen want er is niks verlicht. Met onze iPhone zaklamp de tocht gemaakt. We hadden het niet gedacht maar om 1u kwamen Rodrigo en Toshiro ook nog. Weer een geweldige avond gehad!

Vandaag alweer onze laatste dag op Koh Rong. Echt jammer want het is een fantastisch eiland! We konden nog lekker even naar het strand want onze boot naar Sihanoukville vertrok om 3u. Dus lekker gezwommen, in de zon gelegen en gekletst. Het is een klein eiland dus veel backpackers leer je snel kennen :-)

Rodrigo en Toshiro hadden weer dezelfde boot als ons dus met hen de bootrit terug gemaakt. Nog samen gegeten en toen was het alweer tijd om afscheid te nemen.

Ik haat dat afscheid nemen van iedereen waar je een paar toffe dagen mee hebt gehad!

Vandaag moesten we ons visum voor Vietnam regelen. Naar het consulaat gegaan. Formulier ingevuld, pasfoto, 60 dollar en ons paspoort afgegeven. Deze konden we om half 5 weer ophalen. Gelukkig kon het allemaal in een dag want om 8 uur ging alweer onze bus naar Vietnam. Tussendoor zijn we naar het strand gegaan waar we een lekkere strand pedicure hebben gehad. Mijn nageltjes zijn weer perfect roze!

In de zon was het echt zo heet dat Es en ik na 2 uur zijn gaan eten bij een goedkoop lokaal tentje. Zo goedkoop mogelijk want we wilden niet nog een keer pinnen in Cambodja. Dit eten was eigenlijk veel lekkerder dan de duurdere pasta van gisteren ;-)

Nu zit ook het Cambodja avontuur er alweer op! Ik vond Cambodja tot toe het leukste land met de liefste mensen. Lekker eten en mooie cultuur. De Angkor Wat was heel erg tof met alle tempels. De killing fields echt het meest indrukwekkend. Koh Rong met de mooiste stranden. Khmer New year, zo zouden we het in Nederland ook moeten vieren.
Wat heel erg grappig is, is dat veel vrouwen hier een pyjama dragen. Dat is helemaal hip en happening hier;-) vooral in Kratie!

Ik kijk uit na alle leuke dingen die ik nu weer ga meemaken in Vietnam maar vind het stiekem wel jammer om Cambodja weer te verlaten.

Inmiddels ben ik nu alweer een week in Vietnam en heb ik alweer ontzettend gave dingen gedaan!

Snel meer daarover :-)

Xxxx

1. Oma:
    3 mei 2014
    w at een leuk verhaal had je weer dan maar weer sparen voor de volgende reis naar cambodja toch?maar eerst maar genieten van Vietnam en zachtjes beginnen te denken aan terug komen we beginnen je nu toch wel erg te missen xxxoma
  2. Jacques en Ineke:
    3 mei 2014
    Hallo lieve Anne, ik weet onderdehand niet meer wat ik moet toevoegen aan al m'n voorgaande berichtjes.
    We vallen van de ene verbazing in de andere en zijn wel een beetje jaloers op alles wat jij meemaakt en te zien krijgt: wat een levensreis!!!!!!!!!!Genieten maar weer verder en wij lezen met plezier jouw verhalen!!xxxxx
  3. Jolande:
    3 mei 2014
    Oh anne wat een mooi verhaal en dat je wraak wilt nemen op een snurkende man ...foei!! Indrukwekkend de killing fields maar wel goed dat je er naar toe bent geweest! Wat zul je veel te vertellen hebben als je weer thuis komt. Geniet nog maar lekker...dikke kus Mama
  4. Mariet floors:
    3 mei 2014
    hoi hoi wat een geweldig verhaal weer val wel weer in herhaling maar ja je schrijft ook hele mooie verhalen. op naar Vietnam veel reisplezier xxx mariet
  5. Oma:
    9 mei 2014
    hoi Anne bedankt voor je mooie kaart en het verhaal er op natuurlijk liefs oma xxx
  6. Maarten:
    19 mei 2014
    Heyy Anne,

Leuke verhalen heb je geschreven en meegemaakt! Echt ontzettend leuk en zeer herkenbare stukjes gezien :) Dat stress momentje hahaha. Wel gelukkig dat je je camera nog hebt! Mooi, al die nieuwe en verschillende mensen die je tegenkomt en gastvrijheid! Mooie foto's, maar ze zorgen wel voor enige mate van jaloezie :P ;)

Veel plezier nog en ben benieuwd naar je (jullie) verdere belevenissen!

Groetjes Maarten